יום רביעי, 6 בינואר 2010

חכמי חלם: משרד הבריאות, חברות התרופות וכנס האתיקה

מעשה שהיה...

כחלק ממאמצי משרד הבריאות'לה לגרום לציבור להתחסן נגד שפעת החזירים, ולאור אחוז המתחסנים הנמוך (פחות מ-3%, נכון ל-20 בדצמבר 2009) החליטו חכמי המשרד לערוך כנס לעידוד ההתחסנות.
הגיע הזמן, אמר שם מישהו, שנביא לידיעת הציבור עובדות לאשורן בנוגע לחיסוני שפעת החזירים. הרי "החיסון יעיל ובטוח" לעולם ועד, ואין כל סיבה לבהלת החיסונים שאחזה בציבור, ומי הם בכלל אותם אלו שמפגיזים את הציבור בדיס-אינפורמציה על רעילותו של התמירוסל (כספית? רעילה?!) ומה קרה שפתאום כל נהג מונית מתחיל לדקלם על אדג'ובנטים כאילו היה אפידמיולוג מבטן אמו?


לא ברור את מי הכנס אמור היה לעודד: את הציבור הרחב או את הרופאים עצמם ששיעור ההתחסנות שלהם היה נמוך בהרבה מציפיות משרד הבריאות (כ-30 אחוז, שיעור נמוך ביותר לאור הלחצים שהופעלו עליהם להתחסן, ולאור העובדה שהם צריכים להוות דוגמה לשאר האזרחים).

אבל, במשרד הבריאות'לה יושבים אנשים פיקחים. אם יעשו סתם כנס לעידוד ההתחסנות הרי הם בעצם חושפים עצמם לביקורת על בזבוז כספים, ואולי אף למעט לעג וקלס בעיתונות בנוגע לחוסר יעילותם בשכנוע הציבור. חשבו וחשבו ומצאו פתרון: לא נעשה סתם כנס לעידוד ההתחסנות - נעשה כנס "נייטרלי" שידון בבעד ובנגד של נושא החיסונים. כנס מדעי פר-אקסלאנס.
אבל, נתחכם ונביא רק דוברים בעד, כך שהמסר החיובי שיעלה מהכנס יהיה חזק ממאה שופרות.

"אבל", שאל מישהו, "איזה חסות מדעית אפשר למצוא לכנס לעידוד החיסונים?"
ישבו חכמי המשרד, חשבו וחשבו והוגיעו את מוחם, עד שפתאום נשמע קולו של ד"ר לייבוש: "נעשה כנס אתיקה... אתיקה וחיסונים! וההסתדרות הרפואית תארגן וככה לא יקושר הכנס עימנו!"
שמחו חכמי המשרד על כי נמצא הפיתרון המיוחל.
מיד גויס פרופ' אבינועם רכס, יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, לארגן את הכנס ואף שם יפה ניתן:
"אתיקה במשכנות שאננים - מי מפחד משפעת החזירים?"

או אז, עלתה שאלה חדשה: מי יממן את הכנס הזה? הרי לשכור אולם צריך? צריך. כיבוד קל וארוחת צהרים צריך? צריך. להפיק הזמנות ולשולחן למכובדים צריך? צריך. ולא יכול משרד הבריאות'לה לממן, כי הכנס רחמנא ליצלן "לא מטעמו", ומההסתדרות הרפואית בטח לא נוכל לקחת כספים - הרי הם עושים טובה שהם בכלל עוזרים...

ישבו החכמים וחשבו וחשבו והוגיעו את מוחם מאוד. עד ששוב נשמע קולו של ד"ר לייבוש: "מצאתי! חברות התרופות שמהן קנינו את החיסונים ישלמו על הכנס! הרי הן עשו עלינו קופה שמנה, וגם הן חפצות שיתחסן כל העם."
מצא הדבר חן בעיני כל החכמים, והורמו הטלפונים, ונסגרו ההסכמים, כי חברות התרופות שמחות תמיד לעזור לידיד בצרה, ובמיוחד אם זהו ידיד עשיר ופזרן כמשרד הבריאות'לה.

וכך היה.

----------

מי שחושב שהמעשיה הזו נהגתה בדמיונו של הכותב (וגם מי שלא) יתכבד נא ויקרא את
מה שהיה במציאות [כאן].

ואחרי שקראתם, בואו ונחשוב יחד מה יותר מדאיג:

- ההתנהלות הפתלתלה של משרד הבריאות בייזום הכנס? מדוע המשרד אינו אומר את האמת לציבור?
או...- החלמאות של העוסקים במלאכה במשרד הבריאות שמיהרו לטעון "משרד הבריאות אינו שותף בשום צורה ליוזמה ולארגון הכנס ולמעט מרצים מטעמיו בנושא החיסונים, אין למשרד כל קשר", אך שכחו שהלוגו של המשרד מופיע על ההזמנה [כאן].או אולי...- הזלזול באינטיליגנציה של הציבור? (הרי מי חשב שהציבור יקנה את ההסבר של משרד הבריאות ש"היוזמה לכנס היא של המרכז לאתיקה משכנות שאננים שאף קבעו את הנושא ואת התכנים." מרכז האתיקה של משכנות שאננים ושפעת החזירים... הממ... נשמע הגיוני מאוד, עוד יותר לאור העובדה ששני שליש מההרצאות בכנס כלל אינן קשורות לאתיקה, אלא לעידוד ההתחסנות לשפת החזירים.)או אולי...- שמשרד הבריאות כלל אינו רואה טעם לפגם שכנס לעידוד ההתחסנות בחסותו (הלוגו, חבר'ה, הלוגו) ממומן ע"י אותן חברות התרופות שמספקות את החיסונים ועל כן יש להן אינטרס ברור שהציבור יתחסן?
או שמא...
- שיו"ר לשכת האתיקה בהסתדרות הרפואית, פרופ' אבינועם רכס - נותן ידו לכנס שהאתיקה ממנו והלאה, ועוד מיתמם ו"מבטיח כי החסות המסחרית לא תפגום בתכני הכנס."
או...
- שאף רופא שמתנגד לחיסונים לשפעת החזירים לא הוזמן לנאום בכנס "הבעד ונגד" הזה?

קשה, קשה להחליט מה יותר גרוע.

אך לא הכל רע. מסתבר שהתבשיל הזה שמרכיביו נרקחו בנכלוליות - הקדיח.
אם הכנס התקיים במועדו - כבר לא נדע. אם נישאו הרצאות לתפארת הרפואה הציבורית במדינת חלם, אהה, ישראל - לנו לא סיפרו ואותנו כבר לא יידעו.
מה שבטוח הוא, שאפילו הודעה קצרה לעיתונות לא נמסרה עם סיומו של כנס האתיקה המפואר.

הפרסום ב-YNET ומחאת הטוקבקיסטים עשתה את שלה. חכמי חלם הבינו שהם בעצם ירו לעצמם ברגל.

ואנו, גם ללא כיבודים וארוחת צהרים יכולים לענות של שאלת הכנס: "מי מפחד משפעת החזירים?"
תשובתנו:
אף אחד. אנחנו מפחדים מחיסוני שפעת החזירים.



מאמרים נוספים:
* שפעת החזירים – פניקה מאורגנת
* מי הם ההורים שלא מחסנים?
* אתר doctors: לאן נעלמו מקרי המוות והפגיעות החמורות שדווחו בעקבות חיסון הגרדסיל?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה