יום ראשון, 16 במאי 2010

הוירוס, החיסון והחזירים

עוד לא הספקנו להתאושש מהפארסה של שפעת החזירים [כאן], ותעשיית החיסונים כבר מנפקת לנו את השקר הבא בתור – ושוב מדובר בחזיר! (ככה זה כשמנסים לגלגל באוויר מעשה רמייה כה מגלומני: השקרים נערמים זה על זה וכל בוקר עלול להביא עימו את הסיכה שתפוצץ את הבלון).
אז אני מציע לכם להצטייד בכוס קפה, להתרווח בכסא, ולצאת איתי למסע המופלא של הטיוח הגדול של הוירוסים החזיריים בחיסוני הרוטה-וירוס. אחרי קריאת המאמר תוכלו להבין טוב הרבה יותר את הדרך בה תעשיית החיסונים מוליכה אותנו שולל, ומוכרת לנו חיסונים פגומים ומסוכנים תחת האצטלה של שמירת בריאות ילדינו.
נצא לדרך...



מערכה ראשונה: חיסון הרוטה-ריקס יורד מהמדפים
במרץ 2010 מתפרסמות ידיעות בארה"ב (ואח"כ גם בארץ) שבחיסון הרוטריקס של חברת גלאקסו-סמית'-קליין (GSK) נמצא דנ"א של וירוס של חזירים הנקרא PCV1. הוירוס נתגלה, במקרה, ע"י קבוצת חוקרים עצמאית מאוניברסיטת קליפורניה בסן-פרנסיסקו. מדוע במקרה? כיוון שהחוקרים ערכו בדיקה נסיונית בשמונה חיסונים שונים ולא תיארו לעצמם כלל שימצאו מה שמצאו. הם היו בטוחים שממצאיהם רק יחזקו את האמון בבטיחות החיסונים. כפי
שמספר החוקר הראשי בקבוצה, אריק דלווארט [כאן]: "We expected to reassure. We ended up not reassuring."
החוקרים מדווחים על הממצאים ל-FDA. חוקרי ה-FDA, כמו גם חוקרי יצרנית החיסון, מאשרים את ממצאי הקבוצה. עוד מתברר, שהוירוס החזירי היה בחיסון מאז ומתמיד, כלומר, לא מדובר בזיהום מקרי אלא בחלק אינטגרלי של תהליך הייצור.

החוקרים התמימים, שרק ניסו לעזור, הפילו תפוח-אדמה לוהט לחיקו של ה-FDA...

ב-22 למרץ ה-FDA מכריז על הורדה זמנית מהמדפים של חיסון הרוטריקס. על פי
הצהרת ה-FDA [כאן], וירוס ה-PCV1 אינו ידוע כמחולל מחלות בבני אדם או חיות ו"חיסון הרוטריקס נחקר ביסודיות, לפני ואחרי אישורו, ונמצא שיש לו רקורד בטיחות מצוין", אך למרות זאת הוא יורד מהמדפים על מנת שה-FDA יוכל "ללמוד טוב יותר את המצב". בנוסף, טוען ה-FDA, שבבדיקות שנערכו לחיסון המתחרה – רוטטק של חברת מרק (Merck) – לא נמצאו שרידים לוירוס המדובר, כך שחיסון זה ממשיך להיות מאושר לשימוש (והופך להיות – לפחות זמנית - החיסון היחיד בשוק לרוטה-וירוס).
בישראל, ממהר משרד הבריאות להכריז גם כן על
הורדת החיסון מהמדפים [כאן]. כמובן שזה אינו מפתיע, כיוון שבימים כתיקונם (קרי, לא ימי שפעת-החזירים) משרד הבריאות שלנו צועד עקב-בצד-אגודל לאחר ה-FDA וה-CDC.


מערכה שניה: בחיסון הרוטה-טק מתגלים שני וירוס חזיר אך הוא לא מורד מהמדפים
בתחילת מאי 2010, כשישה שבועות לאחר שהרוטריקס מורד מהמדפים,
מתגלה דנ"א של וירוס חזירי גם בחיסון הרוטטק [כאן]. הפעם לא רק וירוס אחד – אלא שניים. לוירוס ה-PCV1, מיודענו משכבר, מצטרף חבר נוסף: וירוס הנקרא PCV2. לוירוס ה-PCV2 יש תכונה מעניינת: הוא גורם למחלות קשות בחזירים [כאן].
(להזכירנו, רק שישה שבועות קודם מדווח ה-FDA שברוטטק לא נתגלה ה-PCV1, והנה, איזו הפתעה...)

מה יעשה ה-FDA? את חיסון הרוטריקס הוא הוריד מהמדפים לאחר שנתגלה בו PCV1. טוב, די ברור שאת חיסון הרוטטק צריך להוריד גם כן, לא? יש בו גם PCV1 וגם PCV2 שידוע שגורם מחלות בחזירים. איזה הורה ירצה שתינוקו יגמע חיסון המכיל וירוס כזה?

ל-FDA, כמסתבר יש אג'נדה אחרת. להוריד את החיסון הבריטי מהמדפים (הרוטריקס מיוצר ע"י GSK, חברה בריטית), ולתת קצת אוויר לקבוצה הביתית (הרוטטק מיוצר ע"י מרק – חברה אמריקאית) זה ענין אחד. אבל להוריד גם את החיסון השני ולהשאיר את ארה"ב (ואת העולם) ללא חיסון נגד הרוטה-וירוס "הנורא והאיום"? זה כבר יותר מדי. פגיעה כזו במנטרה הקדושה של החיסונים היא כבר בלתי נסבלת.
אם כך, מחליט ה-FDA לכנס פנל של מומחים חיצוניים שייעצו לו בנושא. בנוסף הוא מחליט לערוך "עוד בדיקות".

ומה בארץ? שקט ודממה. למעט
אתר מסחרי-רפואי אחד [כאן] אף כלי תקשורת ישראלי לא פרסם דבר על מציאת הוירוסים ברוטטק. גם משרד הבריאות לא טרח להוציא הודעה לעיתונות. מסתבר שבמשרד הבריאות לא שמעו על המלצת פנל המומחים של ה-FDA [כאן] "ליידע את ההורים השוקלים אם לחסן את תינוקיהם [נגד רוטה-וירוס] בממצאים שהתגלו".
לעומת משרד הבריאות שלנו, היו רשויות בריאות שדווקא כן חיברו אחד ועוד אחד והחליטו שאין סיבה לסכן את התינוקות בארצם: רשויות הבריאות של הונג-קונג
מיהרו להוריד גם את הרוטטק מהמדפים [כאן].

הפסקה
בזמן שה-FDA חוכך בדעתו מה לעשות עם חיסוני הרוטה החזיריים, מתחילות להופיע ידיעות בתקשורת האמריקנית המהללות את יעילותם הנפלאה של חיסונים אלו. הידיעות חוזרות על משפטי המכירות משכבר ("500,000 ילדים בעולם מתים כל שנה מרוטה-וירוס" רק שכחו לציין שבארה"ב הגדולה מדובר על ילדים ספורים בשנה ובישראל כלל לא סופרים מקרי מוות מרוטה), מציינות את הכמויות "המזעריות" של וירוסי ה-PCV שנמצאו בחיסונים, וכמובן לא שוכחות להזכיר שהוירוסים הללו "לא ידועים כגורמים למחלות אצל בני אדם".

הידיעות הללו כמובן אינן טורחות לציין שאף אחד לא יודע מה יכול להיות הנזק בהחדרת דנ"א של וירוס זר לתוך גוף של תינוק, על אחת כמה וכמה וירוס הידוע כגורם של מחלות בחזירים. אף אחד לא יודע כיון שלא בוצעו מחקרים בנושא – לא מחקרים על נזקים בטווח הקצר, וודאי לא מחקרים שבדקו נזקים בטווח הארוך [כאן].

כמו כן, תמוהה מאד הטענה "שלא ידוע על נזק" שנגרם מוירוסי ה-PCV בחיסוני הרוטה, לאור העובדה שאף אחד לא ידע על קיומם בחיסון עד לפני שישה שבועות. לחיסוני הרוטה יש תופעות לוואי רבות ומערכת הדיווח לנזקי חיסונים בארה"ב (VAERS) כוללת עשרות אלפי דיווחים כאלו, מתוכם כ-500 
מקרי מוות [כאן] (מתוכם 45 כשהחיסון ניתן לבדו [כאן]) וכ--1000 מקרים המוגדרים מסכני-חיים [כאן].
בנוסף, יש לזכור שהרוטה-וירוס גורם למחלה קלה יחסית (קלקול קיבה) ועל כן יש לצפות שהורים רבים יעדיפו לוותר על החיסון בהנתן שהוא כולל מרכיבים שבטיחותם מעולם לא נחקרה (כל זאת כמובן בהנחה שההורים יקבלו אינפורמציה אמיתית ומלאה בנושא...).


מערכה שלישית ואחרונה: ה-FDA טוען ששני חיסוני הרוטה בטוחים לשימוש
אז מה עשה ה-FDA? כינס פנל של מומחים שישבו ודנו במשמעויות של דנ"א של וירוס זר בגוף האדם (להזכירנו, חיסון ראשון ניתן לתינוקות בגיל חודשיים) ובמקביל ערך עוד בדיקות עלומות (אותן, אם בכלל נעשו, הוא כמובן לא טרח לפרט). כל זה, מסתבר, היה מספיק בשביל להגיע לתוצאה ברורה ונחרצת: גם הרוטטק וגם הרוטריקס בטוחים לשימוש.
תשכחו מסכנות וירוסי חזיר בחיסון (הם הרי בכמויות מזעריות), תשכחו מכך שהשפעות החדרת חלקיקי הוירוסים הללו לגוף התינוק אינה ידועה (אנחנו מבטיחים לחקור בעתיד), תשכחו מזה שה-PCV2 ידוע כמחולל מחלות בחזירים (אבל אנחנו לא יודעים על מחלות שחולל בבני-אדם), ותשכחו מהאמינות של ה-FDA כגוף מבקר את בטיחות החיסונים (מה עם מידת הזהירות, לעזאזל?).

יצרניות חיסוני הרוטה
אינן יודעות להגיד מאין הגיעו הוירוסים לתהליך היצור (החשד נופל על אנזים מסוים הנקרא טריפסין [כאן]). ה-FDA אינו יודע להגיד מה השפעת וירוסי ה-PCV בגוף האדם. אבל דבר אחד גם ה-FDA וגם החברות יודעות להגיד:

אתם יכולים לתת את החיסון לתינוק שלכם, כי הוא בטוח לחלוטין לשימוש!


מאמרים נוספים:
* בעל הפטנט על חיסון הרוטטק: פול אופיט המדען המליונר
* בענין המצגת של חיסוני הילדים: מכתב פתוח לאנשי שרות בריאות הציבור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה